Lite om näthat, kroppskomplex och ask.fm

 
 
Den här "frågan" trillade in på min ask idag. Det är inte den första, och säkert inte den sista heller. Och det är inte bara jag som får dem; överallt ser man unga tjejer och killar som svarat, mina vänner berättar om liknande kommentarer och på i princip alla sidor skrivs det om näthat, mobbing och utseendehets.
Såna här kommentarer måste ta slut. Det är inte okej att skriva så här om någon annan, vare sig man är anonym eller inte. Och det spelar ingen roll om det är på ask eller på min blogg eller på instagram, jag ska kunna använda mig av vilka sociala medier jag vill utan att bli påhoppad om mitt utseende. 
Att ask är känd som en mobbingsida, betyder inte att jag ska behöva stå ut med sånt här.
 
När jag först fick "frågan", tänkte jag svara något i stil med: "är du nöjd nu? Jag hoppas att du mår bättre nu!" och bara låta det rinna av mig, men det gjorde jag inte. Och varför inte? För de som skriver såna här kommentarer ska inte må bättre av att skriva dem. Att svara något sånt, publicera fråga+svar och därmed ge det uppmärksamhet, är som att hälla bensin på en eld. Det kan sporra fler till att göra samma sak, fler människor kan se det och ta åt sig, och ask.fm fortsätter att vara en sida där det anses vara okej att mobba folk.
 
Jag är glad över att jag verkligen inte tar åt mig av såna här kommentarer. Mitt självförtroende har växt något oerhört det senaste året, och jag kunde inte bry mig mindre om vad andra tycker om min kropp. Självklart har jag saker jag skulle vilja förändra - jag tycker inte om att mina revben syns, jag gillar inte min näsas form och mina ben är stört långa vilket gör det nästintill omöjligt att hitta jeans - men jag accepterar mina flaws och vänder dem till något positivt. Hellre att man skymtar mitt skelett (för ohälsosamt smal är jag definitivt inte!) än att jag är sjukligt överviktig, och min näsa är något som gör just mig unik, och hur snyggt är det inte med långa ben?!
   Men jag vet folk som inte kan skaka av sig sånt här lika lätt. Människor som suger åt sig vartenda litet elakt ord som skrivs till dem, orden etsar sig fast i deras huvuden och kastas fram varje gång de ser sig i en spegel, ska handla nya kläder eller träffar någon man vill visa sig för. Och det är så jäkla synd. Det är så jäkla synd att pojkar och flickor varje dag inte vågar leva lika mycket som de borde, för att de är osäkra på sina kroppar. För att människor pratar illa om dem, attackerar dem på nätet.
 
Såna här kommentarer måste ta slut. Vi måste sluta kommentera andras utseende, sluta lägga oss i andras liv, sluta få andra att må dåligt.
Och vi måste sluta hälla bensin på de små eldar som hela tiden tänds över internet. Sluta publicera hatkommentarer, även om du vill visa för hela världen att du inte bryr dig, blockera bara IP-adressen och fokusera istället på alla fina ord och människor runt omkring dig.
   Du är vacker som du är, och förtjänar att må bra.
 



Kommentarer
Nalin säger:

Förstår inte vad det är för fel på folk och vad man får ut av att hacka på någon anonymt. Så otroligt omoget.

Stå på dig, du är fin!

Svar: <3
Rebecka C

2013-11-17 | 23:50:53
Bloggadress: http://nathile.blogg.se
Carruuu säger:

jättebra inlägg!! är så trött på peppinlägg där det bara står typ "alla är perfekta som dom är" för det stämmer ju inte ens... att däremot försöka se nått positivt med sina imperfektioner är nått som alla borde lära sig!

Svar: Tack så jättemycket!!
Rebecka C

2013-11-18 | 00:05:27
Bloggadress: http://carruuu.nu/
Lara&Lucy^^ säger:

fint sagt!! förstår inte varför såna människor gör ngt sånt...df jag föredrar djur före människan ibland.
blir så sad :( att det existerar ngt sånt.
såna människor är inte bara elaka, dem är typ helt förstörda. men bra inteativ och bra med självförtroende!!! <3
kram från mig o lucy <3

Svar: <3
Rebecka C

2013-11-18 | 02:27:11
Bloggadress: http://artoholic.blogg.se/
Alice säger:

Bra skrivet! :)

Svar: Tack!
Rebecka C

2013-11-18 | 07:39:52
Bloggadress: http://www.byalicee.blogg.se
LORISSA LOVEBOMB säger:

Väl rutet, känner igen mig så oerhört mycket. Jag raderar ALLA elaka kommentarer, inte konstruktiv kritik på typ mina inlägg, men alla som är till för att bara vara elaka och alla som säger något negativt om mitt utseende fast som "utger sig" för att vara välmenande. Och jag får på bloggen varje vecka.

Svar: Braaaa, du är så otroligt vacker och stark! Kram <3
Rebecka C

2013-11-18 | 07:56:40
Bloggadress: http://lorissalovebomb.se
Hippie Indianen Sandra säger:

Bra skrivet :)

visst är det provocerande med såna kommentarer, men det bästa är precis som du skrev att bara låta det va, få mobbaren att undra varför man inte reagerar, för de förtjänar ingen slags av uppmärksamhet ^^

Svar: Exakt så jag menar!! Tack fina du <3
Rebecka C

2013-11-18 | 13:39:43
Bloggadress: http://sansan.blogg.se
Elin säger:

Jättebra inlägg!

Svar: Åh tack!!
Rebecka C

2013-11-18 | 15:45:31
Bloggadress: http://exist.bloggplatsen.se
Kajsa säger:

Sjukt bra sagt!
Folk är fan helt dumma i huvudet och människor som skriver så mår inte bra alltså.. Du är jättefin!

Svar: Tack så jättemycket! <3
Rebecka C

2013-11-18 | 22:54:27
Bloggadress: http://kajsaochtuvas.blogg.se/
Neha - Foton, Sömnad, Tips & Trix säger:

Jag förstår inte hur man tänker när man skriver såna kommentarer. Alla människor är fina på sitt sätt

Svar: Precis!
Rebecka C

2013-11-19 | 21:19:16
Bloggadress: http://nehaexponerar.blogg.se/
Emma säger:

Det här inlägget gav dig en ny följare! Så stark tjej, härligt att folk tar upp sånt här. Angående kommentaren så kommer det nog från någon som inte mår så bra med sig själv :/ Kan inte förklara sånt beteende annars! Kram :)

Svar: Åh vad kul!! Och tack!
Rebecka C

2013-11-19 | 23:24:06
Bloggadress: http://www.emmaowickman.blogspot.se
zara säger:

jätte bra skrivet ! kram

Svar: Åh tack, fina du!
Rebecka C

2013-11-21 | 15:20:52
Bloggadress: http://zarawahlberg.vimedbarn.se/



✐ Namn


✉ E-mail (publiceras ej)


➥ Blogg/hemsida



Jag har gjort min design själv med hjälp av Photoshop CS6
All spam raderas och författaren IP-bannas
Jag är inte intresserad av frågestunder eller tävlingar

Kom ihåg mig?
Trackback