Hur redigerar jag mina bilder?

Jag vill först och främst förklara skillnaden mellan att redigera och retuschera bilder: redigera är att fixa till ljus, kontrast, färger etc, medan retuschera är att göra sig själv smalare, sudda bort finnar, ändra ögonfärg osv.
Jag redigerar endast mina foton!
 
 
Fick en fråga om hur jag redigerar mina bilder, så tänkte visa i ett inlägg! Tycker att den här bilden jag lade upp i morse är ett superbra exempel: förebilden är supermörk (jag satt i skugga), och efterbilden är ljus och fin och skärpedjupet är kortare. Det jag har ändrat är:
  • kurvor (exponering och ljushet)
  • nivåer (ungefär samma som kurvor)
  • kontrast & intensitet (bl.a. lyster, skillnad mellan svart/vitt osv)
  • nyans & mättnad (hur starka och klara färgerna är)
  • skärpa (skärpan på mig har förstärkts)
  • (gaussisk) oskärpa (i bakgrunden)
 
Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS6 sen vi fick det med våra skoldatorer, men onlineverktyget Pixlr är ett superbra, gratis alternativ!!
 
Brukar du redigera (eller retuschera) dina bilder?


Kommentarer
LITZIUMWORLD / alternativ norrländska säger:

Bra tips där! Jag brukar fixa lite enkla kontraster/eftereffekter, men mest ljus och ton :)

~Bat kisses ^V^

Svar: Ungefär som jag då :) ööööööh giraffkyssar c:
Rebecka C

2013-10-04 | 22:36:19
Bloggadress: http://litziumworld.blogg.se
Peter säger:

Hej, jag såg en väldigt smart kommentar från dig och gick därför in här på din blogg. Jag undrar, är du feminist/har du feministiska åsikter?

Svar: Den här kommentaren kommer bli asalång så tar den i ett inlägg istället! :)
Rebecka C

2013-10-04 | 22:52:19
Ellen säger:

Om bilden är för mörk brukar jag ljusa upp den och göra den skarpare! :D

2013-10-05 | 07:55:28
Bloggadress: http://lifeofellen.devote.se



✐ Namn


✉ E-mail (publiceras ej)


➥ Blogg/hemsida



Jag har gjort min design själv med hjälp av Photoshop CS6
All spam raderas och författaren IP-bannas
Jag är inte intresserad av frågestunder eller tävlingar

Kom ihåg mig?
Trackback