Nedkopplad

Något ingen i dagens moderna, alltid-uppkopplade samhälle borde behöva göra: leva utan sin mobil under några dagar.
Något alla i dagens moderna, alltid-uppkopplade samhälle borde behöva göra: leva utan sin mobil under några dagar.
 
Har ni tänkte på hur mycket man använder mobilen till? Kolla klockan, kontakta vänner, se bussar&tunnelbanor, kolla Facebook, Instagram, Twitter, ask, man gör så otroligt mycket och man blir faktiskt handlingsförlamad utan prylen vilket låter överdrivet, men det är det inte.
Jag tappade bort min mobil i torsdags och sen dess har jag gått runt som ett mongo och frågat folk vad klockan är. Inte sett grejer på Facebook, inte kunnat svara folk på kik, sms, eller samtal. Missat ett jobberbjudande eftersom kontaktpersonen skulle ringa mig.
 
Men jag måste säga att det faktiskt har varit rätt skönt. Och effektivt. På pendeltåget i torsdags till exempel, satt jag och skrev på ett skolarbete istället för att pilla med mobilen och inte få något alls gjort. Jag har varit social på riktigt vid skollunchen istället för att kolla instagram eller kika andra.
Visst, det har varit störigt också. Att inte kunna skriva till någon förutom på Facebook, att inte veta hur mycket klockan är, att inte kunna ställa ett alarm till morgonen. Det har varit otroligt störigt, men jag tror att många skulle må bra av att inte använda telefonen under en tid, om det är så bara är en dag, eller ända fram till att man har pengar till självrisken för att få en ny.
 
Testa det. Stäng av mobilen under 24 timmar. Skriv på fb att du inte kan nås, om det känns nödvändigt. Folk överlevde utan ständig uppkoppling för ett par år sen, det gör vi nu med. Jag lovar.


Kommentarer
Lilly säger:

Samma gäller datorn...

Svar: Ja! Är dock glad att jag inte tappade bort den så jag i alla fall har någon kommunikation kvar haha! Plus att nästan allt skolarbete görs på datorn idag :)
Rebecka C

2013-09-28 | 17:27:05
Bloggadress: http://babydollsugardust.blogg.se/



✐ Namn


✉ E-mail (publiceras ej)


➥ Blogg/hemsida



Jag har gjort min design själv med hjälp av Photoshop CS6
All spam raderas och författaren IP-bannas
Jag är inte intresserad av frågestunder eller tävlingar

Kom ihåg mig?
Trackback