Hela den här grejen med retuschering

Här kommer mitt inlägg i retuschdebatten som pågår hela tiden överallt på hela nätet: vilka retuscherar sina bilder? Hur gör de det? Går det att se? Varför gör de det? Är det (moraliskt) rätt att göra så, räknas det som lögn?
 
Jag är emot retuschering, jag tycker att det är fullkomligt onödigt att retuschera sina privata bilder. Visst, om man har en jättefinne mitt i pannan på en bild som i övrigt är helt perfekt, då kan det vara okej, men jag menar i de mått där det blir som en livsstil. Man photoshoppar sig smalare och brunare med perfekt hy och perfekta tänder, med den där lilla extra glimten i ögat, och jag tycker att det är så extremt trist att folk känner att de behöver förbättra sitt utseende för personer på nätet, personer de antagligen aldrig kommer att träffa. För visst retuscherar man inte bilder man vet att bara ens familj och vänner kommer att se?
Nej, för de vet hur man faktiskt ser ut, de skulle märka om man var mycket snyggare på bild än i verkligheten. Istället är det de bilder som man lägger ut på t.ex. sin blogg man retuscherar, för folk som antagligen aldrig kommer att se en i verkliga livet. Och man blir bra på retuschering, så bra att det inte ser fejkat ut.
 
Det är där problemet ligger. Om bloggare, speciellt storbloggare som agerar förebilder för många, fortsätter att retuschera sig smalare, kurvigare, snyggare, mer och mer felfria, kommer idealet att bli allt svårare att uppnå, då det blir "naturligt" att se felfri och perfekt ut. För om en bloggare lägger ut texten "osminkad, fy vad jag ser ut!", och så en retuscherad bild på sig själv, är det säkert att flera av (speciellt de yngre) läsarna kommer att må sämre när de får finnar, har mörka ringar eller små rynkor, än om förebilden haft blemmor på hakan. Vi ser upp till förebilder, och idag är många av våra förebilder just bloggare. Vi vill uppnå samma kvaliteter som våra förebilder och där ingår deras (fejkade) felfria yttre.
Jag tror att om alla bloggare istället hade vågat visa upp sina lite fulare sidor - utan att överdriva, såklart! - och låtit bli att sudda bort finnar, rynkor och fett, hade dessa personers läsare inte mått lika dåligt över sina egna utseenden. Förstår ni hur jag tänker? Vet inte alls om min text hänger ihop, haha ...
 
 
Och så en bild, för att visa hur enkelt det är att retuschera sig snygg utan att det syns!
 
 
 Hur många hade trott att jag ljög om jag sa att den högra var oretuscherad, utan jämförelsebilden? Inte många, tror jag ...


Kommentarer
Alva säger:

Sv: Tack :)

2013-11-02 | 10:40:03
Bloggadress: http://alvarannstrom.blogg.se
Wilma säger:

SV: Ja visst är det!

Bra inlägg!

2013-11-02 | 11:45:19
Bloggadress: http://wiimzanwilma.blogg.se
LORISSA LOVEBOMB säger:

Jag håller med, jag tror att ideal blir skeva just för att ens förebilds-bilder (både bloggare och kända människor) är just skeva och aldrig liksom sanna.

sv: Men åååh tack :-*

2013-11-02 | 13:32:22
Bloggadress: http://lorissalovebomb.se
Elin säger:

Bra inlägg :)

Svar: Tack!
Rebecka C

2013-11-02 | 15:49:39
Bloggadress: http://exist.bloggplatsen.se



✐ Namn


✉ E-mail (publiceras ej)


➥ Blogg/hemsida



Jag har gjort min design själv med hjälp av Photoshop CS6
All spam raderas och författaren IP-bannas
Jag är inte intresserad av frågestunder eller tävlingar

Kom ihåg mig?
Trackback