Guide: Bassmink

 
Den här kommentaren hamnade i min inkorg för några dagar sedan, så tänkte ta och svara med ett helt inlägg om bassmink!

 
Först och främst; vad man kallar bassmink är olika för alla. Vissa räknar in mascara, vissa tycker bara att foundation och concealer gills, osv. Jag tycker att det smink man kan använda utan att se sminkad ut, är bassmink! När du är klar med bassminkningen ska du alltså se osminkad ut, fast "vackrare". Jämnare hudton, mindre synliga blemmor etc.
 
Det jag använder (i ordning) är:
Primer - viktigt för att sminket ska sitta hela dagen. Dessa kan dock vara rätt dyra, men du kan helt enkelt använda ett extra lager fuktkräm eller en B.B. cream istället!
Tinted moisturizer - aningens mer täckande än en B.B. cream, men inte lika tung som en foundation (som jag istället använder på vintern). Har man mycket finnar som Alice rekommenderar jag en foundation året om!
Concealer - används bara där min foundation/moisturizer/B.B. cream inte täckt tillräckligt. Finnar, extra mörka ringar under ögonen, etc. Används endast som punktbehandling, dvs inte i hela ansiktet.
Puder - transparent eller täckande spelar ingen roll, men det behövs för att fixera de allra flesta concealer. Mattar även ner ett oljigt ansikte/foundation.
Rouge/bronzer/solpuder - rouge läggs på äppelkinderna (det bulliga som syns när du ler stort), bronzer/solpuder där du vill använda dig av contouring. Läs mer om det [ här ]!
Ögonbrynspenna/-skugga - jag tillhör dem som räknar fixade ögonbryn till bassmink. Utseendet blir så mycket finare med ordentligt plockade och ifyllda ögonbryn.
 
OBS! Det är skuggor från håret som orsakar ränderna på min vänsterkind, inte ojämnt smink!!
 

Bra men billiga märken: 
Maybelline Fit Me! har jag hört mycket gott om, men aldrig provat själv.
Wet n Wild foundations är riktigt billiga och jag tycker att de funkar bra. Vet dock inte hur det är när man har mycket finnar!
Apolosophy - Apotek Hjärtats egna sminkserie har en foundation som jag provat (i butik) och den verkar lovande!
 
TIPS! Gå till t.ex. Kicks och kolla runt lite, se priser, förpackningar, nyanser. Fråga de anställda om förslag. Gå gärna dit utan grundsmink, stryk på en foundation på ena käken/kinden (sudda noga!) och en annan på den andra käken/kinden. Gå sen ut i ett par timmar; shoppa, gå på café, gå i skolan, sitt hemma, något som ingår i ditt vardagsliv. Se hur din foundation sitter på respektive sida efter ca 3h. Smular någon? Vilken ser oljigast ut? Vilken ser bäst ut? Har du valt rätt nyans?
 


Kommentarer
Jackie H säger:

Rätt nyans hittar du lättast att jämföra vid halsen. Halsen är nämligen de stället på kroppen man har mest jämn färg. Matchar färgen med sin hudton på halsen så lär den passa. Men annars har du helt rätt att applicera den längsmed käkbenet för att se!

Men foundation som är färdig blandad kan aldrig matcha någons hudton helt. Alla personer har olika. Här är en bra sida för att köpa hem smink som används utav makeup artister: http://www.makeupfabriken.se
Använder de i skolan + på min praktik. För att få min färg måste man blanda ihop 4 olika nyanser (nougat, cream, caramel och vanilla). Sen även vit färg + blå. För min underton har lite blått i sig. Och då är jag inte ens likblek. Vissa kan även ha grönt etc. Så mitt tips är att gå till någon som blandar en fetbas (foundation) så den makeup artisten kan berätta för dig vad du ska använda dig utav!

Det bästa du kan göra är att boka en tid hos Makeupstudion. Du har en prislista här:
http://www.makeupstudion.com/sidor/kortare-makeupkurser-i-stockholm.aspx

Hoppas jag gav dig något bra tips eftersom du är så intresserad av smink! ^^

Svar: Oj så mycket info, tack!! Jag brukar prova foundations på käklinjen+ner lite mot halsen för att se så att det funkar med både ansiktet och halsen :) Jag använder nämligen alltid SPF i ansiktet så är alltid någon nyans ljusare där :) Håller däremot absolut med om att resultatet blir ännu bättre om man blandar en egen nyans! Det har dock min tunna plånbok inte råd med ... Funderar faktiskt på att gå en kurs där :D En av mina favoritbloggare, Keela, jobbar där också så ett besök blir det i alla fall. Sparar pengar så vi får se, kanske tar mig en kurs där! Har du gått någon? Hur bra är de? Jag har gått en hos Make Up Store men jag lärde mig i princip ingenting ...
Rebecka C

2013-10-06 | 23:30:51
Bloggadress: http://damndirtydolls.blogg.se
Jackie Hill säger:

Hej!
Förlåt för sent svar. Såg inte dina frågor i ditt inlägg förrän nu!

1. Det behöver inte vara så dyrt att få veta!
Finns 1 för 399 kr där du blir sminkad. Men du kan ju passa på samtidigt att ställa frågor och skriva upp saker som är bra för dig att veta
"Look Your Best - 45 minutersmakeup
Perfekt inför AWn eller utgången
Pris: 399kr
Bokning via 08-640 79 01.
Bokningsbar från den 2a augusti 2013 och fredagarna framåt mellan kl 15.00-18.00" <- Kopierat från länken jag skickade till dig.

Sen så finns det den dyrare varianten. Men är ändå inte så himla farlig. Går att samla ihop till eller kanske önska i julklapp? :D
"Dress Your Beauty - Lilla makeupskolan
En kurs för dig som vill lära dig mer för privat bruk. Kursen är upplagd över tre gånger och är för dig som tycker det blir för mycket korvstoppning under en traditionell makeupkurs på två timmar. Läs mer här.
Pris: 1.595kr - normalt pris 1995kr. I priset ingår också produkter till ett värde av 1.000kr.
Boka via 08-640 79 01 - endast 4 platser per kurs."

Det bästa med den dyrare är att du får ju "tillbaka" 1000 kr av det du har betalt i smink. Så du betalar egentligen bara 595 eller 995 kr!
Hade verkligen rekommenderat det! Båda är otroligt bra men på 2 olika sätt ^^

2. Nej, jag har inte gått någon kurs där. Jag går däremot 2 året på Plusgymnasiet i Malmö inriktning stylist. Där vi har smink, hår och nagel lektioner. Alltså vi lär oss så pass mycket inom smink och hår så vi ska kunna arbeta som antingen makeup artist eller hårstylist, efter studenten. Inom naglarna lär vi oss bara grunderna inom nagelteknologi. Vissa hinner också gå igenom fransförlängning!
Sen så går jag varje tisdag från 27 Augustu- Maj hos just Makeupstudion. Där lär mig otroligt mycket mer än vad vi lär oss i skolan samt jag blir ännu duktigare! Jag vill som sagt bli makeup artist som det kanske märks, haha.
Får dock se om jag kommer kunna få ihop pengarna för att komma in på EI skolan i Hollywood efter studenten någon gång.

Hoppas du har fått svar på dina frågor! Annars så tvivla inte att kontakta mig om du undrar över något ^^

Svar: Åh vad roligt!! Tack så jättemycket, ska definitivt kika på det andra alternativet :)
Rebecka C

2013-11-12 | 20:25:58
Bloggadress: http://damndirtydolls.blogg.se



✐ Namn


✉ E-mail (publiceras ej)


➥ Blogg/hemsida



Jag har gjort min design själv med hjälp av Photoshop CS6
All spam raderas och författaren IP-bannas
Jag är inte intresserad av frågestunder eller tävlingar

Kom ihåg mig?
Trackback