Recept! Kräm med grädde och sommarbär

Det var ganska många av er som ville ha receptet på den här urgoda efterrätten så här kommer det! Dessutom måste den ju typ vara nyttig med tanke på bären och honungen ... ;) 
 
Blir ca 4-5 portioner (ovan)
Ingredienser: 
500 g valfria blandade bär (jag hade blåbär, hallon och jordgubbar. Du kan också ha i mango, aprikos, persika, osv. Det mesta som är mjukt och gott!)
4 msk juice (kör på apelsinjuice för att vara säker, men exotiska varianter funkar också!)
3 dl naturell yoghurt/med vaniljsmak
2,5-2,75 dl vispgrädde (ha gärna i ca 1 msk strösocker och 3-4 tsk vaniljsocker! Supergott!)
2 msk honung
2 msk glasyr (vatten och florsocker!)
 
Gör så här: 
Skölj frukten, rensa jordgubbar om du har sådana. Mixa hälften av frukten tillsammans med all juice och glasyr tills det blir en slät kräm. Ställ en sil över en skål och pressa med en träslev genom krämen för att sila bort kärnorna. Häll resten av frukten (dela jordgubbarna!) och rör om med en sked.
Vispa grädden lätt. Den ska vara fast, men fortfarande mjuk! Blanda försiktigt ner yoghurt och honung i grädden.
 
Varva gräddblandningen med fruktkräm när du häller upp i höga glas. När glaset är fullt, rör om med t.ex. en blompinne eller en lång, smal plaststicka för att få till den snygga virveln. Rör inte för mycket bara, då blir grädden rosa och inte alls häftigt mönstrad!


Kommentarer



✐ Namn


✉ E-mail (publiceras ej)


➥ Blogg/hemsida



Jag har gjort min design själv med hjälp av Photoshop CS6
All spam raderas och författaren IP-bannas
Jag är inte intresserad av frågestunder eller tävlingar

Kom ihåg mig?
Trackback