Nittonde december 2013

 
Om några dagar kommer det att komma upp en noggrannare recension - det här är bara hur jag upplevt telefonen de första timmarna. :) Har ni några frågor om telefonen får ni jättegärna ställa dem i en kommentar till det här inlägget; så ska jag försöka besvara dem i recensionen som kommer upp snart.
 
 
 
 
Jag trodde faktiskt att telefonen skulle vara mycket klumpigare med sina dryga 7x14 cm, men det är den inte! Den känns verkligen inte mycket bredare än min S2. Skärmstorleken är den största skillnaden, med 1080x1920 resp. 480x800 pixlar. Hela storleken utnyttjas, det är inte särskilt mycket ram runt skärmen.
   S4an är också tunnare än S2, vilket ger den ett smidigare intryck, och väger bara 130g.
 
 
Shit vad jag älskar den stora skärmen! Det kommer vara grymt vid spel samt YouTube-/Netflixtittande. Färgerna är klara och skärpan knivskarp, gränssnittet snyggt och allting flyter smidigt. Just nu har jag inget att klaga på!
 
 
 
 
Jag har inte hunnit testa några nya "appar" (såsom t.ex. Sound & Shot, där man kan lägga till ett soundtrack till sina bilder, eller ChatOn, där man kan dela skärmen med andra smartphoneanvändare), men jag har lekt runt lite med de olika gestmöjligheterna!
   De funkar i viss mån. Jag har testat att svara/lägga på luren när andra ringt mig genom att svepa över skärmen med handen (utan att nudda displayen), men det har inte funkat en enda gång. Dock har det fungerat att svepa över skärmen för att flytta appar till andra startsidor - dock trycker man även ner ett finger på appen då, vilket nog gör telefonen "mer redo" på ett svep än när någon ringer. Förstår ni? Det var lite flummigt skrivet, haha.
 
S4an skryter också med att kunna känna av när man tittar på skärmen, och när man inte gör det, vilket visas med en liten ikon i aktivitetsfältet. Ögat lyser = telefonen märker att du tittar på den.
 
 
Funktionen är dock väldigt shady, och även om jag sitter och tittar rakt på skärmen märker den inte alltid det. Även om ljuset är halvtaskigt i rummet anser jag att det är tillräckligt bra för att den ska kunna urskilja ögon, mun, vad den nu går efter. Det funkar lite bättre i väl upplysta rum, men inte till 110 %, tyvärr!
   Den reagerar dock tillräckligt bra för att släcka låsskärmen så fort jag lägger ifrån mig telefonen (sitter jag och beundrar bakgrundsbilden fortsätter den att lysa!), vilket förhoppningsvis kommer spara en del batteri.
 
   En av de nya funktionerna som jag gillar mest, är en liten LED-lampa som sitter bredvid spegelkameran. När telefonen laddas, lyser lampan rött; har du nya notiser (typ sms, kik, osv) lyser den grönt, eller blinkar blått vid t.ex. missade samtal, Facebooknotiser etc. Perfekt då man slipper ens ta upp telefonen från bordet för att se om något nytt hänt! Stor tummen upp!
 
Extremt svårt att få den röda lampan på bild, men, ja, den är där. Och den är starkare på riktigt.
 
 
 
 
En stor men smidig telefon, med grym display. Snygg design, bra gränssnitt och en otrolig kamera på hela 13 megapixlar (min systemkamera är på 10,2 ...)!!
   Många av de nya funktionerna är häftiga i teorin och lite impad blir man när de väl fungerar; det känns väldigt high-tec och futuristiskt. Att de dock inte funkar jämt drar ner en del, det funkade första gången jag provade vilket satte standarden - och därför blev jag sjukt irriterad när den inte fungerade några gånger senare. ;)
 
Några bekvämlighetsproblem är lösta; typ den flerfärgade LED-lampan eller att det finns tillbehör att köpa för att kunna ladda telefonen trådlöst.
 
Samsung har helt enkelt lyckats leverera en telefon med framtidskänsla, till ett rimligt pris. Rekommenderar den varmt till alla som funderar att byta upp sig från en S2a eller tidigare modeller (och alla iPhones, usch, hehe)!
 
 
Jag köpte min telefon hos Mr PC Computers, där den dock verkar vara ur lager. Jag betalade ca 3 900 kr! Då fick jag även med en Samsungladdare och ett par vita hörlurar. Telefonen finns i färgerna vit, blå, grå, brun, röd, rosa, lila och svart.


Kommentarer
Melody Moonchild säger:

Jag vill också ha en LED-lampa på min mobil, såå praktiskt ju! :(
Själv har jag en Samsung Galaxy Note I, och jag fullkomligt älskar den! Visst, den är rätt så stor, men den är ändå perfekt just för spelande, youtube et.c.

Har drägglat över Samsung Galaxy Note III'n sedan före den ens kom ut, det finns inget man INTE kan göra med den mobilen, och den är så otroligt fin i designen också! Dock är priset (ca. 700€) inte riktigt något jag har råd med. :/

Sv. Tack! :)

2013-12-20 | 06:23:04
Bloggadress: http://melodymoonchild.blogg.se/
Alina Galimova säger:

Cool design, och fett bra blogg, speciellt bilderna, de är jätte fina! :D

Svar: Åh men tack!!
Rebecka C

2013-12-20 | 17:07:23
Bloggadress: http://alinabloggar.blogg.se/



✐ Namn


✉ E-mail (publiceras ej)


➥ Blogg/hemsida



Jag har gjort min design själv med hjälp av Photoshop CS6
All spam raderas och författaren IP-bannas
Jag är inte intresserad av frågestunder eller tävlingar

Kom ihåg mig?
Trackback