Feminist, javisst! Eller?

 
Himla kul att du klickat dig in på min blogg tack vare kommentarer med mina åsikter! Att någon uppskattar och håller med mig är så roligt och en av anledningarna till att jag älskar att blogga :) Så tack!
 
Men okej. Till frågan.
Först och främst, vill jag reda ut vad feminism i grunden står för. Enligt Wikipedia är "[...] den huvudsakliga meningen med feminism lika med jämställdhet", och det är precis så jag resonerar. Jag ser det som en självklarhet att lika lön ska ge lika arbete oavsett kön, etnicitet, läggning, etc etc; att kvinnor och män ska få klä sig precis hur de vill utan att få sneda blickar efter sig (oavsett om det är kvinnor som vill gå med überdjup urringning eller pösiga snickarbyxor, eller män som vill klä sig i kjol eller tighta jeansjackor); att man ska uppfostra barn med valfriheten för dem att själva välja om de vill leka med brandbilar eller Barbiedockor, inte säga "nu ska du leka med den här bilen för du är tjej och vi ska motverka könsroller/nu ska du leka med den här dockan för du är tjej och ska gilla sånt". Så växte jag upp (har två banankartonger med Barbies och Bratz på vinden, och minst lika många med tennsoldater och knallpulverpistoler) och så kommer även att mina barn (och syskonbarn!) uppfostras från min sida. Alltså är jag feminist, eftersom att jag är för jämställdhet.
 
Men jag tycker att feminism idag står för något helt annat. Som många ofta uttrycker det, anser även jag att de flesta av dagens feminister är manshatare. Helt plötsligt ska vi tjejer ha högre lön. Lättare fyskrav på t.ex. intagningsprovet till polisutbildningen. Män ska betala extra skatt - för att, eh, de är män.
Ursäkta vad?
 
De personer som tänker så har fattat helt fel - de är inte feminister. De är lika extrema och dumma (min åsikt, men ta det gärna personligt!) som de som vill trycka ner kvinnor och låta dem få sämre förmåner, låta dem bli våldtagna utan att tas på allvar i en rättegång. Och det är så himla himla synd att dessa personer kallar sig feminister för det förstör liksom innebörden av ordet.
 
Jag är feminist. Men jag vill inte kalla mig det. Det har fått en sån sjukt negativ laddning och jag vill inte gå med den stämpeln, jag orkar inte förklara skillnaden mellan feminist och feminist varje gång det tas upp på fester, middagar, släktkalas och överallt annars. Istället brukar jag säga att jag är för jämställdhet (dvs är jag feminist, enligt Wikipedia, men inte enligt omvärlden).
 
Slutligen skulle jag vilja säga till alla "feminister" där ute, ta det lite chill. Skämt om kvinnor i köket är okej, precis som skämt om stereotypa, sviniga män är kul. Man måste få dra alla över en kam ibland, man måste få generalisera. Däremot är det inte okej att trycka ner någon personligen! Folk har olika gränser så man kanske hamnar i lite awkward sammanhang, men vafan. Skämtar någon om kvinnor/blåhåriga/tonåringar/kristna/skönhetsintresserade/teaterapor, inte tar jag illa upp. Det är snarare jag som drar skämten, haha! Så spänn av, ta livet med en nypa salt och stå upp för dina åsikter! Tillsammans kan vi få en värld utan feminister, eftersom det helt enkelt inte kommer att behövas :)
 
Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är det bara att fortsätta kommentera! :)
 
 
Klassar ni er som feminister? Vilken sort, isåfall? ;)


Kommentarer
emma säger:

Håller med dig! Jag klassar mig som feminist fast, precis som du skrev, så har de ordet fått en lite annorlunda innebörd så jag brukar inte säga att jag är feminist för då kanske folk missförstår...

Svar: Precis så jag känner! Himla tråkigt att det i (i princip) alla fall bara är de extrema som lyfts fram och ger ord mening ... inom alla ämnen! Feminism, bloggar, osv osv. Skittråkigt!
Rebecka C

2013-10-05 | 13:26:29
Bloggadress: http://emmanilsson.blogspot.se
Peter säger:

Oj, vilket intressant och genomtänkt svar jag fick. Tack :-)

Jag själv är feminist och stolt över det. Därför tycker jag att det är lite sorgligt att du och många andra inte vill kalla sig feminist trots att ni är det. Jag tror att antifeminister har byggt upp en halmgubbe om att det finns en massa extrema manshatande feminister som vill ta över världen och förtrycka män. Jag har åtminstone aldrig stött på någon sådan feminist (jag kanske har haft tur?).

Hursomhelst så är ju ändå huvudsaken vad man har för åsikter och inte vad man kallar sig. Jag håller med dig i det du skriver om jämställdhet. Dock så finns det en del typer av skämt som jag inte accepterar, exempelvis skämt om våldtäkt.

Läser du feministbloggar? Såvitt jag vet så är det här Sveriges största feministblogg: http://ladydahmer.nu/ Har du läst den bloggen?

Svar: Självklart är inte skämt om våldtäkt/självmord/incest/osv okej, om man inte är i en extremt djup relation (t.ex. allra allra bästa vänner) och verkligen inte liksom medvetet driver med våldtäkter, utan kanske bara nämner ordet "rape/" i en situation, eller hur man ska säga. Svårt att förklara vad jag menar :/ Jag har läst Lady Dahmers blogg, och alltså, jag tycker att den är lite överdriven på något sätt. Jag orkar liksom inte med henne riktigt. Vissa åsikter hon har är dock extremt viktiga och sånt jag kan hålla med om, men hon känns lite FÖR "kolla jag rakar inte armhålorna/kolla mina barn har androgyna, annorlunda coola namn och är superskitiga för pedanter är dumma/kolla jag kan också vara äcklig fast jag är tjej/kolla in mitt mensblod, Instagram!", om du förstår vad jag menar :)
Rebecka C

2013-10-05 | 16:42:57
Belinda Breed säger:

Bra svar! Håller med dig helt! :)

Svar: Då måste jag ju fått fram något vettigt i alla fall, hahah. Kul att få reaktioner och få respons :)
Rebecka C

2013-10-05 | 20:41:43
Bloggadress: http://belindaz.blogg.se/
Sandra säger:

Jag håller med till 100% om det du skriver, men det är sjukt synd att du inte vill kalla dig feminist! Jag ÄR feminist, och jag står för det. Men jag är inte bara emot sexism, jag är även emot såkallade "radikalfeminism" som är, med andra ord, manshatare. Jag tycker att man borde vända på feminismen och göra den till något glatt istället för det den är idag. Istället för att säga "Vi kvinnor är så förtryckta, männen styr våra liv, buhuhu" så borde vi säga "NU JÄVLAR TJEJER TAR VI TAG I SAKEN, NU GÅR VI UT OCH BLIR CHEFER, LÄKARE, RACERFÖRARE, ROCKLEGENDER OCH ASTRONAUTER ALLIHOPA!". Vi måste sluta göra oss själva till offer och istället visa världen vad vi egentligen går för!

Svar: Så bra skrivet! You go girl :)
Rebecka C

2013-10-06 | 22:34:35
Bloggadress: http://lindfors.devote.se
Sandra Fors ~ Galen fotograf säger:

Sjukt bra skrivet!!! Håller helt med dig! Ska jag vara ärligt, jag HATAR såna extrema feminister, jag drog ett skämt på facebook, MED citat tecken - **** "How many feminists does it take to change a light bulb?
Don't be silly, feminists can't change anything." HAHAHAHAH **** Då kom det en sån manshatare och kommenterade "nej men ok gå tillbaka och bli din faders jävla ägodel ocxh har du tur säljer han dig till en sjyst kille" saken är den att min pappa är död, men trots att jag berättade det, så fortsatte hon att trycka ner mig, efter det så bokstavligt talat HATAR jag extrema feminister(såna som vill att kvinnor ska ha det bättre".

Jag är för jämställdhet och tycker att det är helkul med "stereotypskämt" om kvinnor i köket och män som svin.

Ta inte detta fel nu, med tanke på att du skrev att du var feminist/för jämställdhet, men när man inte kan lämna någon ifred för sin feministiska stolthelts skull, utan fortsätta säga saker om någon vars pappa inte längre lever, då har man gått för långt.. :C

Svar: Hahahah åh bästa skämtet. Himla dryg människa dock! Just pga såna människor jag inte vill kalla mig feminist :/ Hade skrivit värsta långa svaret till dig men råkade klicka bort det D: Tråkigt att höra om din pappa förresten, stay strong <3
Rebecka C

2013-10-07 | 17:43:41
Bloggadress: http://sandrafors.se
Josephine Frans säger:

"Tillsammans kan vi få en värld utan feminister, eftersom det helt enkelt inte kommer att behövas." gud vilken bra mening!

Svar: :D
Rebecka C

2013-10-07 | 21:55:49



✐ Namn


✉ E-mail (publiceras ej)


➥ Blogg/hemsida



Jag har gjort min design själv med hjälp av Photoshop CS6
All spam raderas och författaren IP-bannas
Jag är inte intresserad av frågestunder eller tävlingar

Kom ihåg mig?
Trackback